Bevoegdheden Vaarrecreatie
bevoegdheden vaarrecreatie (pdf, 66 kB)
Aanlegbeleid illegaal aangemeerde boten
Gemeenten hebben de mogelijkheid om ligplaatsenbeleid op te stellen. In dit ligplaatsenbeleid kunnen plaatsen worden aangewezen waar men boten kan afmeren. Met behulp van dit ligplaatsen beleid of met behulp van de gemeentelijke APV kan een gemeente reguleren waar boten wel en niet aangelegd mogen worden. Delfland kan handhaven op het moment dat boten aangelegd zijn op plekken die de doorvaart belemmeren of wanneer het functioneren van het watersysteem beïnvloed wordt (beperking van de doorstroming, lekkage van vervuilende stoffen).
=======================================================
Aanlegbeleid
Regels die Delfland hanteert zijn terug te vinden op de website.
Niet aanmeren in vaarwater smaller dan 8 meter.
Niet aanmeren binnen 20 meter van een bocht.
Verboden aan te meren bij een gemaal, natuurvriendelijke oever of vispaaiplaats.
Verboden boten of andere objecten los te laten drijven.
Voor de rest bij de desbetreffende gemeente behalve de gemeente Westland die heeft geen aanlegbeleid.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Vaaroverlast (geluid/zuipschuiten)
Meldingen ook naar T&H i.v.m toezicht op het varen
-------------------------------------------------------------------------------------------
Delfland is verantwoordelijk voor het waterbeheer, inclusief de afvalwaterzuivering en de waterstaatkundige veiligheid in het gebied dat globaal tussen Den Haag, Berkel en Rodenrijs, Rotterdam en Hoek van Holland ligt.
Naast de verantwoordelijkheid voor het waterbeheer heeft Delfland ook taken op het gebied van nautisch beheer.
De nautisch beheerder ziet toe op de naleving van regels uit landelijke wetgeving (zoals de Scheepvaartverkeerswet) en lokale regelgeving (zoals de Vaarverordening Delfland).
=========================================================
In de Vaarverordening stelt Delfland op grond van zijn bevoegdheden regels in het belang van een vlot en veilig verloop van het scheepvaartverkeer, de instandhouding van de wateren waarover gevaren mag worden en de voorkoming of beperking van schade door de scheepvaart aan, waterstaatkundig gezien, de kwetsbare wateren.
Dit geldt voor de onder nautisch beheer van Delfland vallende wateren. In de praktijk zijn dit de vaarwateren die niet in het beheersgebied vallen van de zes grote steden in Delfland (Den Haag, Rotterdam, Schiedam, Delft Maassluis en Vlaardingen)
Delfland voert genoemde toezichthoudende taken waar mogelijk overigens uit in samenwerking met de politie.
De door u ondervonden geluidsoverlast veroorzaakt door op schepen ten gehore gebrachte muziek is aan te merken als verstoring van de openbare orde. Binnen dit domein heeft Delfland geen bevoegdheden, deze liggen bij politie en gemeente. Bij constateringen treedt Delfland wel informerend/ waarschuwend op en stelt de politie op de hoogte.
Hard varen
Meldingen ook naar T&H i.v.m toezicht op het varen
De politie, Delfland (op de wateren waar zij nautisch toezichthouder is) en de 6 grote gemeenten (op de wateren waar zij nautisch toezichthouder zijn). In de praktijk hebben gemeenten meestal geen BOA’s voor nautische handhaving dus wordt de handhaving gedaan door de politie.
===============================================
Varen met een snelle boot
Sneller dan 20 km/u (zie website van Delfland)
Vaar je met een boot die sneller kan dan 20 km/u? Heb je geen vaarbewijs of ben je onder de 18 jaar oud? Dan loop je het risico op een flinke bekeuring. Bovendien keert de verzekering niet uit bij schade.
De regels voor een snelle motorboot zijn bepaald door de landelijke overheid. Kijk voor meer informatie op de website van Rijkswaterstaat.
Beschadigde oevers/kade van een vaarweg
Delfland is hiervoor aanspreekpunt. Het bovenwatertalud valt onder de verantwoordelijkheid van de perceeleigenaar.