Rekenkamer van Delfland presenteert resultaten eerste onderzoek: inwoners bewuster van waterbeheer

7 juli 2025

De Rekenkamer van het Hoogheemraadschap van Delfland startte in 2024 drie onderzoeken, waarvan de resultaten van het eerste onderzoek onlangs zijn gepresenteerd aan het Algemeen Bestuur (AB) van Delfland. De Rekenkamer functioneert onafhankelijk, ondersteunt het AB bij zijn controlerende taak en wil bijdragen aan meer inzicht in de prestaties van Delfland.

De Rekenkamer van Delfland is vorig jaar geïnstalleerd als opvolger van de rekeningcommissie. Zij onderzocht als eerste het communicatiebeleid rond waterbewustzijn. Bij dit onderzoek, dat is uitgevoerd door Ipsos I&O, werd gekeken naar de effecten van het communicatiebeleid van Delfland op het vergroten van waterbewustzijn bij inwoners, bedrijven en instellingen.

Momenteel lopen nog twee onderzoeken: naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van energiebesparing én naar de samenwerking tussen Delfland en de gemeenten. Deze onderzoeken worden in de loop van 2025 afgerond.

Belangrijkste bevindingen van de Rekenkamer


Bij het onderzoek naar het communicatiebeleid hielden de onderzoekers een enquête onder inwoners. In totaal beantwoordden 737 inwoners verschillende vragen. Ook spraken de onderzoekers met medewerkers en bestuurders van Delfland.

Uit het panelonderzoek blijkt dat inwoners van Delfland gemiddeld ‘waterbewuster’ zijn dan landelijk. Zo maakt ongeveer 75 procent zich zorgen over de gevolgen van klimaatverandering en de beschikbaarheid van drinkwater. Ook vervuiling van oppervlaktewater leeft breed onder de inwoners.

De afgelopen jaren is de naamsbekendheid van Delfland gestegen: van 13 procent in 2019 naar 22 procent dit jaar. Toch zegt de helft van de deelnemers aan de enquête nooit of bijna nooit iets te horen van het hoogheemraadschap. Media en brieven (met name de flyer bij de belastingaanslag) zijn voor hen de belangrijkste informatiebronnen.

De publiekscampagnes van Delfland worden over het algemeen als toegankelijk en begrijpelijk ervaren. Inwoners geven aan vooral behoefte te hebben aan praktische informatie: “Wat kan ik doen?”

Reactie van het college op het eerste onderzoek

Het college van Delfland onderschrijft de waarde van het rapport. De bevindingen van de Rekenkamer ondersteunen de ambitie en de huidige communicatieaanpak, en benoemen zowel sterke punten als verbeterkansen.

Voor het bestuur van Delfland zijn de thema’s waterkwaliteit en klimaatadaptatie erg belangrijk. Bij het verbeteren van de waterkwaliteit en het omgaan met de gevolgen van klimaatverandering spelen inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners een belangrijke rol.

Daarom richt Delfland zich in haar communicatie, naast het algemene publiek, ook op specifieke doelgroepen en gelegenheden. Denk bijvoorbeeld aan glastuinbouwbedrijven (belangrijke spelers in het verbeteren van de oppervlaktewaterkwaliteit), vrijwillige dijkwachten of campagnes rond ‘vet in het riool’ tijdens de jaarwisseling. Delfland onderzoekt ook hoe specifieke doelgroepen, zoals jongeren, het best benaderd kunnen worden.

Tot slot zal er een informatieve bijeenkomst voor de leden van het AB worden georganiseerd over de herijkte communicatiestrategie van Delfland en de effecten daarvan.

Meer informatie

Meer informatie over de Rekenkamer, de onderzoeken en het onderzoeksprotocol is te vinden op de website van Delfland: Rekenkamer - Delfland


Voorzitter van de Rekenkamer Barbara IJsselmuiden en vv-lid Marc Weterings met het rapport 'Waterbewustzijn onder inwoners van Delfland'