Groot onderhoud N468 van start: samenwerking voor veilige dijk en betere weg

4 juli 2025

De N468 ondergaat de komende jaren een ingrijpende renovatie. Het project, dat naar verwachting eind 2027 wordt afgerond, is noodzakelijk vanwege de slechte staat van zowel de dijk als het wegdek. Hoogheemraadschap Delfland en de provincie Zuid-Holland slaan de handen ineen om over een lengte van 7,7 kilometer de dijk te versterken en het wegdek te vernieuwen.

Waarom dit project nodig is

De dijk, die onder beheer van Delfland valt, is op sommige plekken verzakt en niet stevig genoeg. Tegelijkertijd is het wegdek, in beheer van de provincie, op veel plaatsen verzakt en versleten. Daardoor mag er al enige tijd minder zwaar verkeer over de dijk rijden, wat gevolgen heeft voor de aanliggende bedrijven. Door deze gecombineerde aanpak wordt de dijk de komende 50 jaar  weer veilig en toekomstbestendig en kan het asfalt weer 15 jaar mee.

Werkbezoek Verenigde Vergadering

Op woensdag 2 juli brachten enkele leden van de Verenigde Vergadering (VV) een bezoek aan het project. Hoogheemraad Peter Ouwendijk verwelkomde hen in de bouwkeet, waar projectleiders uitleg gaven over de werkzaamheden en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Denk aan beperkte werkruimte en het bereikbaar houden van woningen en agrarische bedrijven langs de dijk.

Tijdens het bezoek werd ook een werkplek bekeken waar damwanden van ruim 12 meter lang worden geplaatst. Ondanks de krappe ruimte verliep dit werk uiterst nauwkeurig.

Reacties van VV-leden

De aanwezige VV-leden waren onder de indruk van het werk en de inzet van de betrokken vakmensen:

  • Nieske Dijkshoorn: “Het is goed om met eigen ogen te zien hoe lastig dit werk is. Hoe de praktijk werkt, maak je moeilijk op uit documenten of hoor onvoldoende tijdens de vergaderingen. Ik ben onder de indruk van de vakmensen hier.”
  • Jan van den Berg: “We begrijpen goed dat omwonenden last hebben van het werk. Het is fijn om te zien dat het project probeert maatwerk te leveren, zodat bijvoorbeeld agrariërs hun werk kunnen blijven doen.”
  • Ton van Winden: “De samenwerking in een bouwteam werkt goed en geeft vertrouwen.”
  • Maarten Jansen: “Ik ben blij dat we het project konden bezoeken. Zo zien we waar het geld naartoe gaat dat we beschikbaar hebben gesteld. Het is belangrijk dat we daar zorgvuldig mee omgaan.”

Het project is opgedeeld in vijf delen

Het plaatsen van de damwanden in deel 5 (Rijksstraatweg)  is afgerond. Momenteel worden de damwanden in deel 1 (Molenweg) en deel 2 (Oostgaag) geplaatst. Voor 2026 staat de start van deel 3 (Gaagweg) gepland. De planning voor de resterende delen is nog in ontwikkeling.

Naast het plaatsen van damwanden moet er nog veel meer gebeuren. Zoals het plaatsen van damwanden aan de polderzijde, grondwerk, het aanleggen van nieuwe kabels en leidingen en het opnieuw aanleggen van de weg.